18 września 2011

Damą być...


Stworzyłyśmy dla Was nowe wyzwanie, tak na dobry początek roku szkolnego. 
Są to książki opowiadające historie dam, arystokratek, nie tylko tych z urodzenia, ale także tych, które do swojej pozycji społecznej doszły poprzez ciężką pracę, małżeństwo lub różnego rodzaju intrygi.
Są to także książki napisane przez wielkie damy literatury, zarówno polskiej, jak i zagranicznej.
Nie zapomniałyśmy o książkach biograficznych, przybliżających postacie kobiet z rodów królewskich, dam sceny i historii.
Zainteresowanych tematem odsyłamy do artykułu "Damą być...", jak również do tekstu piosenki Agnieszki Osieckiej:


Damą być

Tak chciałabym - tak umiałabym
powiewną być - niby dym!
Królewną być - złote kwiatki rwać
i trenować nowe miny i przed lustrem stać!

Tak bym chciała damą być, 
ach, damą być, ach, damą być
i na wyspach bananowych dyrdymały śnić! 

Nie mam serca do czekania, 
do liczenia, do zbierania,
Nie, mnie nie zrozumie pan!
Nie mam głowy do posady, 
do parady, do ogłady -
to zbyt opłakany stan!

Chcę swój szyk jak dama mieć, 
jak dama mieć, jak dama mieć,
i jak moja ciocia Jadzia z wrażliwości mdleć! 

Nie mam serca do sieroty, 
zgubionego wajdeloty
Nie, mnie nie zrozumie pan!
To nie mój styl z "musztardówki" pić
i z panem "na wiarę" żyć!
Wolałabym na stokrotkach spać
i trenować nowe miny, i przed lustrem stać!

Tak bym chciała damą być, 
ach, damą być, ach, damą być
i na wyspach bananowych "bananówkę" pić! 

Nie mam serca do pilności, 
do piękności, do świętości,
to zbyt wyszukany stan!
Nie mam głowy do dyplomu, 
do poziomu, zbiórki złomu,
nie, mnie nie zrozumie pan!

Damą być, ach, c'est si bon, 
ach, c'est si bon, ach c'set si bon,
tylko gdzie te, gdzie te damy, 
gdzie te damy są?
Z kochasiem gdzieś poszły w siną dal,
Odfrunęły z królikami, a głupiemu żal!


W utworze "Damą być" Agnieszka Osiecka wydrwiwa pogląd, że o klasie kobiety decyduje strój czy otoczenie, ani tym bardziej trenowanie przed lustrem wydumanych póz. Tak naprawdę chodzi o to, by pozostać damą w trudnych nieraz sytuacjach życiowych, pomimo problemów i wyzwań codzienności.

Dla chętnych psychotest sprawdzający stopień bycia damą.

W jednym z postów lista książek wyzwania "Damą być..." Bardzo okrojona, ponieważ, wbrew pozorom, dam w literaturze nie brakuje.

Brak komentarzy: